vrijdag 15 maart 2013

Kameleon-tas

Soms vertrek ik 's morgens met een schoudertas om naar het werk, moet ik 's namiddags halsoverkop met de fiets het centrum van de stad in en vloek ik dat ik niet voor een rugzak had geopteerd. Rij ik in het weekend naar de stad (met een rugzak om), dan vind ik een schoudertas weer handig als je even boodschappen doet en voor de honderdste keer je handschoenen uittrekt en wegsteekt. Dus dacht ik: waarom geen tas maken die je zowel om je schouder kan hangen als op de rug kan dragen?



Demonstreren kan ik jammer genoeg niet: ik ben al een hele tijd op zoek naar een klikgesp (zo eentje waarmee je de lengte van bretellen kan regelen of waarmee je sommige riemen kan sluiten). 
Als iemand onder jullie weet waar ik er eentje kan vinden: alle tips zijn welkom! (De opening van de gesp zou zo'n 2,5 cm moeten zijn.)

  
Normaal zou je dus de riem van de tas door deze lus halen en dan bekom je een rugzak.



Als je de tas op je rug draagt, steek je je waardevolle spullen in de verborgen zak op de rug: een veiligheid tegen zakkenrollers.

Stof: Vrijdagmarkt Maastricht, Pauli (Leuven)
Ontwerp: eigen

33 opmerkingen:

  1. Maar wauw! Zo slim gevonden! Een klikgesp kan ik je helaas niet geven, maar ik weet wel waar je naartoe wilt met je idee. En die asymmetrische zijkanten: love it!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wow, deze tas is echt heel geslaagd! En wat een mooi stofje ...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ooo, wat mooi en knap bedacht!
    Voor de klikgesp: ik heb even gegoogled --> http://www.naaiwinkel.be/mode-accessoires-en-nl/tas-accessoires-en-nl/prym-klikgesp.html Maar ik vermoed dat er dichterbij ook wel te vinden zijn, in zo'n kleine naaiwinkeltjes of misschien wel bij kampeerwinkels / AS Adventure (daar hebben ze wel (online) een reservegesp zonder kliksysteem). Misschien hebben ze in de winkel/het magazijn ook wel andere gespen?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh, die site kende ik nog niet, bedankt voor de tip! Ik zie nu wel dat ik de verkeerde term gebruik; ik zoek eerder zo'n metalen ding met klepje (zoals in het vliegtuig) dat je van wegtrekt om open te doen.

      Verwijderen
  4. Fantastisch toch ! Super gewoon ! Ik sta vol bewondering voor zo'n praktische tas die dan nog eens zo mooi is ook !

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Op deze mag je heel trots zijn! Die stoffen zijn zalig mooi.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Cool! Inderdaad ZEER handig, en zo mooi gemaakt!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Superschone tas en zeer geslaagde stoffencombinatie!! Waauw!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat leuk gevonden! Hieraan ga je zeker veel plezier beleven.
    En dat bloemenstofje is zo mooi! Een supercreatie!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Zou je zo'n gesp niet in een rugzak/tas van de kringwinkel vinden? Van die klikgespen zeker, o.a. aan die houwtouwen/lanyards maar die metalen weet ik niet zeker wat je bedoelt... in een naaiwinkeltje zullen ze dat vast ook hebben, misschien veritas ook?
    Superidee en ongelofelijk dat je zomaar een eigen idee in een prachtige creatie kan omzetten, wauw!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Een prachtig ontwerp, goed bedacht in een mooie stoffencombinatie.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Jij hebt bakken vol talent he!!!!!!!!!! Zo'n mooie tassen da je maakt!! Ik ben nog een te grote leek, maar ga zeker mijn mama eens aan de machine zetten!!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Om helemaal van te smelten; de kleurencombinaties, het ontwerp op zich, het motiefje... kei mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Weeral zo'n ingenieus idee! En 't is nog mooi ook! Super!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. alweer zo'n leukerd! mooi stof gebruik ook..ik hoop dat je snel je "gesp" vindt..

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ik vind het geniaal! En zo mooi afgwerkt...
    Wanneer komt de volgende give-away? :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Heel mooi!
    voor die gesp: kijk eens bij www.boomsma.nl daar vind je allerlei tasfournituren

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Zeer mooi ♥
    Ik kom je volgen, ben gekomen via Prutselz..
    Lieve groet Hester

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Hoi, ik ben voor het eerst op jouw blog. In een woord; geweldig. Vooral deze tas, de aanleiding om hem te maken is erg herkenbaar. Daarom een vraagje; ga je van deze tas een tutorial of patroon maken? Ik zou het geweldig vinden. Alvast bedankt, groetjes, Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De patroondelen heb ik hier liggen; ik zal er eens mijn werk van maken om ze in een elektronische versie te gieten. Een tutorial is wat moeilijker, aangezien ik geen foto's heb gemaakt tijdens het proces. Misschien dat ik ze later nog wel eens opnieuw maak.

      Verwijderen
    2. Hoi, het zou hartstikke fijn zijn als dat lukt, alvast bedankt. Mocht het nu niet lukken;het viel me op dat je vaak stof koopt op de vrijdagmarkt in Maastricht. Mijn ouders wonen dan in de buurt, misschien anders een copie ophalen of zo? Kijk maar wat lukt en wat jij fijn vind.
      Is er op de vrijdagmarkt veel stof te koop trouwens? Ik kan mij dat niet meer herinneren uit die tijd dat ik er woonde.
      Groetjes,
      Marijke

      Verwijderen
    3. De vrijdagmarkt is wel eens leuk om te doen... en de stoffen zijn er net iets goedkoper dan in Belgie :)
      Niet dat ik zo vaak ga (tot hier toe zelfs nog maar 1 keertje), want 't is toch wel een eindje rijden vanuit Leuven. Het stoffenspektakel is dan ook wel een goed alternatief.

      Verwijderen
  19. Ik ga ze ook pinnen... bedankt dat je me wil volgen hé :)

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Hele mooie tas en heel praktisch! Zou hem zelf ook willen maken dus als je het patroon wilt delen houd ik me aanbevolen.
    Kwam ook per toeval op je blog. Je maakt wel hele mooie en praktische dingen, ga je zeker vaker volgen.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. deze: http://www.chanterie.be/nederlands/technical/gespen.htm?

    BeantwoordenVerwijderen
  22. IK heb de voorflap iets langer dan de achterkant, klopt dat?

    BeantwoordenVerwijderen